TRYCK PÅ PROFILKLÄDER OCH PROFILPRODUKTER – SÅ GÖR DU

Swagg brodyr maskin Stockholm

TRYCK PÅ PROFILKLÄDER OCH PROFILPRODUKTER – SÅ GÖR DU

För att lyckas med tryck på profilkläder och profilprodukter gäller det att välja rätt plagg eller produkt, att komma på en bra slogan och att välja en grafisk profil som du är konsekvent med. Läs vidare för att lära dig mer om tryck på profilkläder och profilprodukter.

 

VÄLJ RÄTT PLAGG SOM PROFILKLÄDER

T-shirts är det vanligaste plagget när det kommer till profilkläder och profilprodukter. Men det innebär inte att det alltid är det mest lämpade. Vi har en lång vintersäsong i Norden, och under den kalla årstiden är det bättre att satsa på exempelvis en hoodie med tryck. Eller varför inte långärmat, mössor eller vantar?

 

Tänk också på vilken målgrupp du riktar sig mot och vad de föredrar att klä sig i. En del uppskattar kanske en polotröja eller en pikéskjorta med en diskret brodyr mer än en t-shirt med tryck.

 

Målet är att kläderna ska användas och att ditt varumärke ska bli synligt och känt. Då gäller det att profilkläderna inte är så extrema att ingen vill bära dem. Satsa på profilkläder som faktiskt kan användas i vardagen.

 

ANVÄND EN BRA SLOGAN PÅ DINA PROFILKLÄDER OCH PROFILPRODUKTER

En logga är nästan alltid en bra idé, men kompletterad med en slogan kan profilkläderna och profilprodukterna bli ännu intressantare. En tydlig och kraftfull slogan där texten i sig fångar uppmärksamheten och lockar till nyfikenhet är en vinnare i reklamsammanhang.

 

Några exempel på lysande slogans är till exempel ””Plötsligt händer det” (Triss), ”Just Do It” (Nike) och ”Think Different” (Apple). Fundera på vad som är kärnan i er verksamhet och hur ni kan förmedla ert budskap till potentiella kunder. Ta gärna hjälp av en kommunikationsbyrå om du har svårt att själv komma fram till en bra slogan. Kanske behöver ert företag hjälp med en varumärkesstrategi, där en slogan är del av ett helhetskoncept.

 

BRYT ISEN MED EN GIVEAWAY

De flesta uppskattar att få gåvor. En oväntad present gör oss glada och positivt inställda. En giveaway är perfekt på mässor och i andra sammanhang där man snabbt behöver nå ut och där besökarna är på sin vakt på grund av alla säljande budskap.

 

Att bara säga ”skulle jag kunna få berätta om vår produkt” får nog ingen att haja till och lyssna. Om du istället börjar med att ge bort till exempel en keps, en tygpåse eller någon annan giveaway har du inte bara inlett en trevlig kommunikation, du har också skapat en situation där mottagaren av presenten känner sig uppmuntrad att ge någonting tillbaka. Till exempel att faktiskt ta sig tid att stanna och lyssna på budskapet, eller till och med bli kund.

 

På det sättet är giveaways i form av profilkläder och profilprodukter en utmärkt investering som verkligen kan löna sig.

 

STICK UT UR BRUSET MED PROFILPRODUKTER

Många uppskattar profilkläder som håller en smakfull och lågmäld profil. Neutrala färger föredras ofta på plaggen, med mindre tryck eller broderier som kompletterar plagget snarare än att dominera det.

 

Men det finns tillfällen när det lönar sig att sticka ut och synas ordentligt. Mässor är fyllda med rörelse, folk och händelser. Det kan vara svårt att märkas, och det neutrala försvinner lätt bland alla intryck. Här kan starka och tydliga färger vara en klar fördel. Stora, kraftiga tryck syns tydligare i bruset.

 

Många mindre aktörer har berättat om hur färgstarka profilkläder med väl synliga tryck har hjälpt dem att få uppmärksamhet på mässor. Två personer kan uppfattas som betydligt fler om de rör på sig och bär något som sticker ut. Det är ett enkelt sätt att ta plats och märkas utan att behöva satsa på kostsamma uppvisningar.

 

Frågan du bör ställa dig innan du beställer profilkläder och profilprodukter är alltså hur du har tänkt att använda dem. Svaret är avgörande för hur kläderna och produkterna bör utformas.

 

EN KONSEKVENT GRAFISK PROFIL

Om du vill sprida ditt varumärke och budskap visuellt, exempelvis med hjälp av profilkläder och profilprodukter, lyckas du bäst om du håller en konsekvent linje när det gäller färger, typsnitt, placering och helhet.

 

Titta gärna närmare på varumärken som Facebook, Apple eller Nike – de använder en så tydlig och konsekvent grafisk profil och färgskala att du bara behöver en liten bit visuell information för att känna igen varumärket.

 

Å andra sidan: blandar du ihop färger, tryck och typsnitt blir kunderna förvirrade och tappar lätt köpsugen.

 

Vill du veta hur du får ut så mycket som möjligt av dina profilkläder och profilprodukter – fråga oss på Swagg så hjälper vi dig gärna.

Kontakta oss här.

No Comments

Post A Comment