Tips, Tricks och Goda råd för tryck på företagskläder och reklamprodukter

Bild på brodyr maskin som Swagg använder till profilkläder

Tips, Tricks och Goda råd för tryck på företagskläder och reklamprodukter

Välj rätt plagg

T-shirts är ju det mest populära och uppskattade plagget när det kommer till profil- och reklamkläder. Det innebär inte att det automatiskt är det mest lämpade för tillfället. Vi har en lång vinter i Sverige, och under den kalla årstiden går nog långärmat, hoodies, mössor och vantar hem bättre. Tänk också på vem målgruppen är, och vad de föredrar att klä sig i. En del uppskattar kanske en polo eller en pikéskjorta med en diskret brodyr istället för en t-shirt med tryck.

Använd en slogan

En logo är bra, men kompletterad med en slogan kan plagget eller produkten bli ännu mer intressant. En slagkraftig slogan där bara texten i sig fångar uppmärksamheten och lockar till nyfikenhet är en vinnare i marknadsföringssammanhang. Klassiska exempel på lysande slogans är till exempel ”Just Do It” (Nike), ”Think Different” (Apple) och ”Plötsligt händer det” (Triss).

Bryt isen med en reklamprodukt

Vi människor gillar att få gåvor. En oväntad present gör oss alltid glada och positivt inställda. Det här är perfekt på mässor och andra sammanhang där man snabbt behöver nå ut, och besökarna kanske är på sin vakt på grund av alla säljande budskap. Att bara säga ”får jag berätta om vår produkt” får nog ingen att stanna till och lyssna, men börjar man med att ge bort till exempel en keps eller en tygpåse eller någon annan reklamprodukt har man inte bara inlett en trevlig kommunikation – man skapat en situation där mottagaren av presenten känner sig uppmuntrad att ge någonting tillbaka. Till exempel att ta sig tid att stanna och lyssna på budskapet, eller till och med bli kund.

Stick ut ur bruset

Många uppskattar profilkläder som håller en smakfull profil. Neutrala, lågmälda färger föredras på plaggen, med mindre tryck eller broderier som kompletterar plagget snarare än att dominera det. Men det finns tillfällen när det lönar sig att synas ordentligt. Mässor och andra branschtillställningar är fyllda med folk, rörelse och händelser. Det kan vara svårt att synas, och det neutrala försvinner lätt i massan. Här kan starka, tydliga färger vara en klar fördel, och stora, kraftiga tryck fastnar snabbare i bruset. Flera mindre aktörer vittnar om hur färgstarka profilkläder med väl synliga tryck har hjälpt dem att märkas på mässor. Två personer kan uppfattas som ett dussin om man rör på sig och bär något som sticker ut. Ett enkelt sätt att ta plats utan satsa på kostsamma uppvisningar.

Var konsekvent

Ska man sprida sitt budskap och varumärke visuellt, som till exempel genom profilkläder och reklamprodukter, lyckas man bäst om man håller en tydlig konsekvent linje i färger, typsnitt, placering, grafik och helhet. Tänk på varumärken som Facebook, Coca Cola, Apple eller Nike – de använder en så tydlig och konsekvent grafisk profil och färgskala att man i regel bara behöver en liten gnutta visuell information för att känna igen avsändaren.

Det fungerar motsatt också. Rör man ihop färger, tryck och typsnitt blir kunderna förvirrade, och tappar köpsugen.

Vill ni veta hur man får ut det mesta av era tryckta kläder och produkter – fråga oss på Swagg så hjälper vi er.
Kontakta oss här

 

No Comments

Post A Comment