Skapa varumärkesambassadörer med kläder med tryck

Swagg tryckeri färg

Skapa varumärkesambassadörer med kläder med tryck

Nöjda kunder är den bästa reklamen brukar man säga, och det är faktiskt lika sant som det är sagt. Undersökningar har visat att det åtta gånger mer sannolikt att en spekulant faktiskt köper något om en annan nöjd kund har rekommenderat produkten. Så kunder kan vara fantastiska varumärkesambassadörer, och det går att hjälpa dem på traven med kläder med tryck.

 

Vikten av varumärket

Dagens konsumenter köper inte främst produkter, de köper varumärken. De söker sig till företag som de kan identifiera sig med. De söker företag som står för en livsstil och värderingar som man som kund känner tillhörighet till. När man väl har hittat ett varumärke som man gillar blir man en lojal kund, och det bästa av allt är att man gärna berättar hur mycket man gillar ”sitt” varumärke.

Som varumärkesägare kan man hjälpa sina ambassadörer på flera sätt. Självklart ska man vara tydlig och ärlig med vem man är, vad man gör och vad man står för. Vårda sitt rykte och engagera sina kunder så mycket som möjligt så att de har något att prata om när de hjälper till att sprida varumärket. Det är den mjuka sidan av att vårda sitt varumärke, men det går även att jobba praktiskt med det. Det är här kläder med tryck kommer in.

 

Kläder med tryck – en vandrande reklampelare

Tänk på varumärken som Marshall, Harley Davidson och Jack Daniels. Deras grundprodukter är förstärkare, motorcyklar respektive bourbon, men var ser vi oftast deras varumärke? Jo, tryckt på en tröja. De här företagen har vårdat sitt varumärke så väl att deras kunder mer än gärna betalar dyra pengar för kläder med tryck så att de kan gå runt och visa sin varumärkestillhörighet.

De här nöjda och stolta kunderna blir en marknadsföringskombo som heter duga. De gör sig själva till ambassadörer som rekommenderar produkterna, samtidigt som de går runt med loggan väl exponerad. Det blir som att ha en reklamskylt på ben som kan resa jorden runt och med trovärdighet berätta vilken bra idé det är att köpa just det här varumärket.

Fungerar för stora som små företag

Nu tänker nog många att det här kanske går om man är ett väletablerat internationellt varumärke, men inte om man är småföretagare. Hard Rock Cafe kanske kan ha en giftshop där gästerna köper t-shirts med tryck som kostar minst lika mycket som middagen man just åt. Men flera orädda gatuförsäljare av pretzels och rostade mandlar i USA tänkte ”kan dom så kan vi”. De började sälja t-shirts och kepsar med tryck och annan merchandise tillsammans med sina snacks på gatan.

Det här lyckas just för att det är litet och charmigt. Det tilltalar hipstermentaliteten och jakten på det genuina och unika. Vem som helst kan ju komma hem med en tröja med tryck från Hard Rock Cafe. En plagg med tryck från den där lustiga pretzelkrängaren på gathörnet, det är det inte många andra som har.

När det kommer till att sprida varumärket spelar storleken ingen roll. Så länge man är smart och äkta, och har snygga kläder med tryck, kan man förvandla alla sina kunder till effektiva varumärkesambassadörer.

 

Vill du veta mer om hur du kan skaffa effektiva varumärkesambassadörer genom kläder med tryck? Kontakta oss!

No Comments

Post A Comment