Så tjänar ditt band på kläder med tryck

Swagg tryckeri maskin gul färg

Så tjänar ditt band på kläder med tryck

Kläder med tryck har ju en rad med fördelar. De lyfter och sprider varumärket bättre och billigare än någon annan reklam kan. De får personalen att se proffsigare och mer förtroendeingivande ut, samtidigt som de höjer medarbetarnas självförtroende och teamkänsla. De är dessutom perfekta som giveaways som gör de nöjda mottagarna till effektiva varumärkesambassadörer. Men visste du att kläder med tryck dessutom kan hjälpa band och artister att lyckas i den nya förändrade musikbranschen?

 

Nya tider – ny musikbransch

Såvida man inte har levt under en sten de senaste åren så kan man nog inte ha undgått hur musikbranschen och musikernas förutsättningar drastiskt har ändrats. Fildelningen gjorde att den stora massan kvickt började se musik som någonting som var gratis, och med den nya attityden så sjönk albumförsäljningen drastiskt. Nu gick det inte längre att göra pengar på att spela in och sälja musik. Nu fick banden och artisterna tänka om.

Visserligen har streamingtjänster som Spotify, Apple Music och Tidal blivit väldigt populära, och är det nya sättet att lyssna på musik, men de som de flesta band har märkt så täcker streamingintäkterna knappt kostnaderna för nya gitarrsträngar. Vill man tjäna så pass på musiken att man kan ha den som jobb, eller åtminstone inte gå back på att spela, behövs andra inkomstvägar.

De flesta band har börjat turnera mycket mer än tidigare, och musikfansen är fortfarande villiga att betala för att se sina favoritartister live på scen. Eftersom alla artister resonerar på samma sätt finns det dock ett problem med en mättad marknad. Konsertbiljetter kostar, och fansen har inte råd eller möjlighet att se hur många band som helst. Det är här kläder med tryck kommer in som bandens räddning.

 

Merchandise

Tröjor och prylar med tryck har länge varit en viktig ingrediens i musikvärlden. Fansen är passionerade, vill gärna visa vilka band de älskar, känner tillhörighet med dem, och har inget emot att betala dyra pengar för att köpa musikmerchandise med deras favoritartists logga på. Varje seriös musikälskare har minst en bandtröja i garderoben som de vårdar ömt.

Musik och grafisk design har alltid gått hand i hand, med albumomslag som ses mer som konst än som en förpackning. Varje gång en artist släpper en ny platta eller åker på turné kommer det merchandise med nya tryck som måste införskaffas. Med tiden blir en del av de prylarna till och med samlarobjekt som kan säljas dyrt på eBay. Här går det att dra igång en lukrativ sidoverksamhet till musiken.

Att köpa in produkter och kläder med tryck är enkelt och billigt, och den allmänna prisbilden på såld merchandise är hög för att fansen anser att det är väl spenderade pengar. De vill fortfarande stötta sina favoritband ekonomiskt, och får de en unikt designad tröja med tryck eller annan bandpryl som de kan ha kvar och älska under många år tycker de definitivt att det är värt inköpet. För bandet eller artisten innebär det här att merchandise kan dra in mer per såld enhet jämfört med plattor eller konsertbiljetter.

 

Klassisk och smart musikmerchandise

Här är några exempel på kläder med tryck och andra profilprodukter som är enkla att trycka upp och är populära bland fansen.

 

  • Bandtröjan – Klassikern bland musikmerchandisen. Det första ett fan införskaffar för att visa kärleken till bandet är t-tröjan med tryck på. Bandtröjan skapar en känsla av tillhörighet, samtidigt som bäraren sprider varumärket och hjälper till att nå nya lyssnare. Som band kan ni trycka upp ett flertal varianter med olika tryck. Inspireras av era låtar och texter, och skissa upp snygga motiv med er logga som centrum för trycket. Tröjorna med tryck går att sälja på konserter, via den egna hemsidan, eller genom återförsäljare.
  • Turnétröjan – En variant av bandtröjan, men de här tröjorna är exklusiva för varje turné, och säljs bara där ni spelar live. Har i regel ett tryck på framsidan särskilt framtaget för just den turnén, och ett kompletterade tryck på ryggen med turnéns speldatum.
  • Hoodie – Ett plagg som blivit minst lika populärt som bandtröjan. Går att trycka både på ryggen och på bröstet.
  • Tygmärken – Brodera er logga på ett tygmärke som fansen sen kan sy fast på egna jackor, västar, väskor etc.
  • Flaggor och halsdukar – Tryck med er logga, och fansen kan både hänga dem på väggen och vifta med dem på konserterna.
  • Pins och badges – Små knappar som bärs på jackor, tröjor, väskor m.m. Går att göra i många varianter från enkla billiga till utsökta avancerade versioner.

 

Låt fantasin sätta gränserna – Det går att trycka bandloggan på det mesta, och ju mer udda pryl desto mer drivna blir de riktigt seriösa fansen att köpa och samla dem. Varför inte inspireras av bandet KISS, som redan tidigt fattade hur viktig och lönsam merchandise var, och har tryckt sin logga på allt från plånböcker och vinflaskor till kondomer och likkistor.

 

Vill du veta mer? Kontakta oss på Swagg så svarar vi på frågor kring kläder med tryck och merchandise som passar för just er!

No Comments

Post A Comment