Förbättra ditt varumärkes kännedom och uppfattning med kläder med tryck

Swagg brodyr på kläder

Förbättra ditt varumärkes kännedom och uppfattning med kläder med tryck

Oavsett om du driver en liten korvkiosk eller ett multinationellt bolag är ditt varumärke avgörande för att du ska lyckas. Det är varumärket som gör varje verksamhet unik, som förmedlar just den där känslan och egenskapen som bara din verksamhet har, och som gör att kunderna väljer just dig framför konkurrenterna.

Det är mycket som påverkar i hur man sprider och lyfter sitt varumärke, men kläder med tryck är definitivt ett viktigt verktyg i det jobbet.

Varumärkets kännedom vs uppfattning

Det finns flera sätt att jobba med varumärket, och de två vanligaste är nog kännedomen och uppfattningen av det. Det låter nästan som samma sak, men det rör sig faktiskt om olika sätt att jobba med varumärket. Kännedom är helt enkelt hur många människor som känner till ditt varumärke, hur bra du har lyckats med att sprida det.

Varumärkets uppfattning har däremot att göra med de värderingar och känslor människor förknippar med ditt varumärke. Till exempel om ni är snabba, kunniga, lyxiga, billiga, ärliga, bäst på vissa speciella saker etc. De här två faktorerna behöver harmonisera för att lyckas med ett starkt varumärke. Det är inte så lyckat att ha uppnått en hög kännedom om uppfattningen är att varumärket suger (något som drabbat varumärken som till exempel Volkswagen och Ryanair på senare tid). Och det är inte mycket hjälpt om de som känner till och älskar ditt varumärke inte är fler än att de ryms i ett källarförråd. Att bygga både varumärkets kännedom och uppfattning kräver en genomtänkt strategi. Det är här kläder med tryck kommer in i bilden.

Personalen som varumärkesbärare

Vi gör visserligen det mesta online numer, men medan det är självklart att erbjuda försäljning och information digitalt över nätet är det fortfarande bara en liten del av hur man bygger sitt varumärke. Den viktigaste biten är fortfarande möten ansikte mot ansikte. Säljare, kundtjänstpersonal, tekniker och andra spelar en oerhört viktigt roll i hur människor uppfattar din verksamhet och ditt varumärke.

Nackdelen med en närvaro online är att den är svår att bemöta snabbt och att anpassa till varje unik situation. Frustrerade kunder blir ännu mer negativt inställda när de möts av generiska standardsvar, FAQ:s och formulär som inte hjälper dem med en gång. En lyhörd medarbetare kan däremot lyssna och förstå vad situationen kräver, läsa av personen som behöver hjälp och anpassa bemötandet, visa empati och hjälpsamhet, svara på frågor och ge goda råd, hitta personliga lösningar, och vända en negativ situation till någonting positivt. Gör medarbetaren det iklädd profilplagg med din logga tryckt på det så ger det en stark och positiv association till varumärket.

Profilkläder gör skillnad

Medarbetare i profilkläder med tryck gör inte bara mirakel för varumärkets uppfattning, de är suveräna på att sprida det också. Kläder med tryck är en kostnadseffektiv reklam som fungerar som marknadsföring så länge plagget håller. Varumärket exponeras och sprids till alla som bäraren möter, inte bara i jobbsituationer, utan även när bäraren reser, umgås, tränar, åker på semester etc. Ingen annons, tv-spot eller online-banner kan få en så stor och bred spridning.

Gör ditt varumärke en stor tjänst – ekipera medarbetarna i kläder med tryck.

Vill du ha tips och råd kring hur du kan jobba med profilkläder? Kontakta oss!

No Comments

Post A Comment