5 viktiga punkter för ett starkt varumärke

Swagg showroom varumärke fotografering

5 viktiga punkter för ett starkt varumärke

Varför är det så viktigt med ett starkt varumärke, och vad kan kläder med tryck göra för att lyfta det? Det är det kanske många som frågar sig, och lika många tror felaktigt att ett varumärke är samma sak som en logga eller en slogan, men det är så mycket mer än så. Ett varumärke handlar om hur kunder, anställda och andra uppfattar er verksamhet samt era produkter och tjänster. Vilka tankar, känslor och associationer som dyker upp när de ser er logga och hör ert namn nämnas. I ett varumärke ingår allt från den grafiska profilen med vilka färger, mönster och typsnitt som används, er hemsida och hur ni gör reklam, till hur ni postar och bemöter på sociala medier samt svarar i telefon. Ert varumärke är kort sagt verksamhetens själ i ett nötskal.

Varumärket är viktigt att bygga och sprida av flera orsaker.

– Det skapar igenkänning. Kunderna får en tydlig association när de ser ert varumärke.

– Det skiljer er från konkurrenterna. På en tuff marknad är det avgörande att man inte försvinner i mängden.

– Det skapar tillhörighet. Kunder som gillar ett varumärke och identifierar sig med det pratar gärna positivt om det, och personliga rekommendationer är avgörande vid köp.

– Ett starkt och tydligt varumärke skapar en känsla av professionalism, trovärdighet och förtroende.

– Det skapar mervärde. Det kanske starkaste varumärket som finns – Coca Cola – står för drygt hälften av företagets aktievärde.

Att skapa ett starkt varumärke är inget man gör genom att bara designa en logga. Det kräver en genomtänkt taktik och ett långsiktigt arbete. Och ja, profilkläder och profilprodukter är en avgörande del av varumärkesbyggandet. Här är fem viktiga punkter för ett starkt varumärke.

1. Gör det minnesvärt

Dagens konsumenter översköljs av valmöjligheter och bestämmer sig kvickt utifrån vad varumärkena signalerar. Här är det viktigt att välja färger, grafik, typsnitt och motiv som både sticker ut från mängden och som tydligt förmedlar era värden och de känslor ni vill skapa. Ett varumärke som vill förknippas med traditioner, hantverk och hållbarhet (till exempel restauranger, klädmärken etc.) kan skapa en vintagedesign med varma dämpade färger, slitna texturer och retro-typsnitt; medan ett som vill andas effektivitet och modernitet (till exempel teknik- och elektronikföretag) passar ihop med en ren, enkel och minimal design i en ljus klar färg. Men oavsett stil behöver det ha en personlig touch som folk kommer ihåg.

2. Gör det meningsfullt

Dagens konsumenter vill inte bara ha produkter som passar deras behov, de vill även känna en tillhörighet med varumärket, uppleva att de delar värderingar och intressen. Om de ska gå omkring med en tröja, keps eller tygpåse med er logga på ska de inte bara gilla era produkter – de ska även känna att ni står för samma saker. Exempel på varumärken som lyckats bra med det här är Nike – som förmedlar passion och beslutsamhet, och Patagonia – som förknippas starkt med en miljövänlig och naturnära livsstil.

3. Gör det konsekvent

Ska man bygga upp ett varumärke som syns tydligt och förmedlar rätt känsla behöver man vara konsekvent. Genom att kontinuerligt upprepa varumärkets alla element skapar man en tydlig bild som snabbt fastnar hos de som ser varumärket. Det handlar om allt från designen av hemsidor, visitkort, företagsfordon och inte minst kläder med tryck. De profilplagg som medarbetarna bär är avgörande för varumärket eftersom profilkläderna gör dem till vandrande reklampelare för verksamheten, så det är viktigt att kläderna harmoniserar med företagets ton. Även på de profilprodukter och giveaways som man ger till kunder, leverantörer och andra ska designen gå hand i hand med varumärkeskänslan.

4. Gör det trovärdigt

Digitaliseringen har gjort världen mer transparent. Dagens konsumenter kan granska och jämföra tjänster och produkter på ett helt annat sätt än tidigare. Det här har gjort att man måste vara ärlig när man bygger sitt varumärke. De varumärken som har försökt klistra på värderingar de i grund och botten inte står för (till exempel att vara etiska och miljövänliga) har kvickt blivit genomskådade och fått dåligt rykte. När ni bygger ert varumärke, börja med att fråga er själva vem ni är och vad ni står för. Det kommer att locka de kunder ni vill ha, och få dem att sprida ert varumärke, till exempel genom att bära era kläder med tryck.

5. Gör det proffsigt

Alla vill vi verka proffsiga, för professionalism skapar status, vilket i sin tur skapar efterfrågan och lojalitet. Lyft fram det ni är riktigt bra på och låt det skina genom i era grafiska element såväl som genom hur era varumärkesrepresentanter klär sig och bemöter människor. En proffsig varumärkesbild förknippas med hög standard på produkter och tjänster. Och vem vill inte bära profilkläder som andas professionalism.

 

Vill du ha hjälp med att ta fram profilkläder som passar ert varumärke? Klicka här för att kontakta oss!

No Comments

Post A Comment